22 Kasım 2011 Salı

Helikopterler pervaneleri yardımı ile havalana bilen insan ve yük taşıma özelliği olan genellikle savunma sanayisinde kullanılan hava taşıt aracıdır. Helikopterlerin kalkış yapabilmeleri için veya havada asılı durabilmesi için, pervanelerinin yüksek hızla dönmesi gerekir. Aslında helikopterler uçaklarla aynı mantıkta çalışır. Uçaklar havada durabilmek için sabit olan pervaneleri uçağı havada ittirir. Helikopter ise sabit olmayan pervaneleri yardımı ile havada asılı kalabilir. İlk kez 1907 yılında Fransız Paul Cornu tarafından uçurulmuştur. Helikopterde iki adet pervane vardır bunlar ana pervane ve kuyruk pervanesidir. Helikopter pervanesi aynı uçak kanadı gibi eğimli bir yapıya sahiptir fakat çok daha incedir. Çünkü yüksek hızla dönebilmesi için havada sürtünmenin mümkün olduğu kadar azal olması gerekmektedir. Normalde helikopterin havada pervanesinin ters yönde dönmesi gerekir. Bunu engelleyen ise, kuyruk pervanesidir. Pervane gücünü bir şaft ile ana motordan alır. Helikopterin havadayken spin atmaması için engelleme görevine sahiptir.

Helikopterin uçmasında sadece bu iki pervane görev yapar, bunlar dışında başka bir unsuru yoktur. Pervane kollarına pal denir. Paller açılı olarak ayarlanmıştır. Helikopter kanadı iki palden oluşur. Bunlar birbirine zıt yönde eğimli olarak ayarlanmıştır. Kalkışta pilot palleri zıt yönde ve maksimum açıyla eğer. Bu sayede yere en yüksek hava basıncı uygulanır. Motor devri arttıkça helikopter havalanmaya başlar. Helikopter ileri-geri sag-sol hareketlerini yaparken pervane altındaki mekanizma yardımı ile pervane komple istanilen yöne egilir. Yani mesela ilerigidecek ise, pervane şaftın baglantı yerinden hafif öne eğilir bu sayede helikopter ileriye doğru hareket eder. Diğer yönler için de aynısı söz konusudur. Kısaca helikopterin yükselecek veya inişe geçilecekse pallerin açısı artırılır veya azaltılır. Helikopterin ileri-geri hareketi ise, ana motordan gelen pervane şaftına bağlı kontrol mekanizmasından pervanenin öne ve arkaya eğimi ayarlanır. Pervane öne doğru yattığında, gövdeyi ileriye doğru çekecektir, bu sayede helikopter ileri yöne hareket eder. Pervane arkaya doğru egildiginde ise, önce fren etkisi yapacak ardından da helikopter geri yöne hareket edecektir.

Hiç yorum yok: